Berikut antara cara-cara membuat claim dan beberapa contoh
claim untuk rujukan anda.
1- Claim Online (Bil dan Elaun)
Perkhidmatan Hospital Alliance Services (HAS) iaitu claim
online terus dari hospital ke PruBSN, anda tidak perlu membayar bil terlebih
dahulu, akan hanya berkuatkuasa pada bulan ke 4 bermula dari tarikh polisi
(tarikh pada medical card). Ini bermakna, client perlu membayar dahulu bil dan
caj perubatan sekiranya dimasukkan wad pada 3 bulan pertama daripada tarikh
polisi, tidak kira sama ada masuk hospital panel atau tidak. Kemudian, semua
laporan perubatan, bil dan resit asal pembayaran perlu diserahkan kepada PruBSN
untuk bayaran semula (reimbursement).
Namun, sekiranya client dimasukkan ke hospital Panel PruBSN
disebabkan kemalangan parah, HAS boleh digunakan terus tanpa menunggu 3 bulan.
Diingatkan, hanya kemalangan sahaja. Sekiranya claim menggunakan perkhidmatan online (HAS), anda
hanya perlu membawa Medical Card PruBSN (Takaful Health) ke hospital panel, dan
tunjukkan medical card anda kepada kakitangan hospital bahagian kemasukkan
pesakit akan mereka menguruskan selanjutnya.
Sekiranya terdapat sebarang masalah,
anda perlu menelefon agent anda dengan segera. Sebagai langkah bijak, anda
dinasihatkan untuk memaklumkan kepada agent yang anda dimasukkan ke hospital.
Ini bagi membolehkan agent anda sentiasa dalam keadaan bersedia sekiranya
berlaku sebarang masalah ketika masuk atau keluar hospital. Ini juga akan memudahkan anda memahami cara untuk masuk wad
menggunakan Medical Card PruBSN Takaful...(Kali pertama menggunakan Card)
Ada sesetengah Hospital yang mempunyai polisi sendiri untuk mengenakan Deposit RM300 sebagai cagaran dan akan dipulangkan semula ketika Discharge /Keluar Hospital.
Ada sesetengah Hospital yang mempunyai polisi sendiri untuk mengenakan Deposit RM300 sebagai cagaran dan akan dipulangkan semula ketika Discharge /Keluar Hospital.
2- Reimbursement Claim (Bayar dulu, Claim kemudian)
Sekiranya anda masuk ke hospital yang bukan Panel PruBSN,
anda juga boleh menuntut bayaran bil hospital, akan tetapi, semua bil tersebut
perlulah diselesaikan terlebih dahulu, dan barulah anda tuntut ke PruBSN.
Sila maklumkan kepada agent anda, bagi membolehkan agent
anda menyediakan borang laporan perubatan untuk diisi oleh Doktor yang merawat
bagi tujuan tuntutan bil perubatan.
3- Claim Elaun Hospital / Elaun ICU & Elaun Bedah tanpa
claim bil (Bil claim dari syarikat majikan atau insurans lain)
Sekiranya majikan anda menyediakan perlindungan perubatan
untuk anda, anda boleh menuntut semua elaun yang layak (Elaun Hospital, Elaun
ICU, Elaun Bedah, Elaun MC disebabkan kemalangan) kecuali bil rawatan.
Caranya mudah sahaja, pihak PruBSN hanya perlukan laporan
perubatan daripada Doktor yang merawat anda dan salinan bil perubatan bagi
tujuan pengesahan bilangan hari dan jam anda ditahan di wad. Salinan ini
penting kerana sekiranya anda ditahan diwad selama 2 hari dan 6 jam atau lebih,
anda layak untuk mendapat elaun hospital berdasarkan 3 hari. Borang laporan perubatan boleh didapati daripada agent anda
atau di mana-mana cawangan PruBsn seluruh negara.
4- Claim Accident (Medical/ MC)
Sekiranya berlaku kemalangan kecil dan anda hanya
mendapatkan rawatan diklinik, bil caj rawatan boleh dituntut daripada PruBSN.
Dokumen yang diperlukan adalah bil dan resit asal serta sedikit laporan
daripada Doktor yang merawat mengatakan bahawa caj perubatan tersebut adalah
disebabkan kemalangan. PruBSN akan membayar semula tuntutan tertakluk kepada
ko-takaful 10%.
5- Claim Kematian Biasa (Natural Death)
Untuk tuntuan kematian, sekiranya bukan disebabkan oleh
kemalangan, pemegang polisi yang meninggal dunia tidak semestinya memerlukan
bedah siasat. Ini kerana, laporan Doktor yang lengkap boleh digunakan sebagai
rujukan berkenaan sebab kematian dan perkara-perkara yang berkaitan.
Sekiranya kematian berlaku, waris hendaklah memaklumkan
kepada agent atau PruBSN mengenai perkara yang berlaku. Seterusnya, agent akan
menguruskan dari segi penyediaan dokumen dan sebagainya. Oleh itu, adalah amat
penting bagi setiap pemegang polisi, anda dinasihatkan memberitahu adik-beradik
atau saudara-mara dan kawan-kawan bahawa anda mempunyai perlindungan takaful
dari Prudential BSN Takaful, dan sekiranya berlaku kematian, mereka boleh
memaklumkan sama ada kepada agent atau PruBSN.
6- Claim Kematian Kemalangan (Accidental Death)
Sama keadaannya seperti di atas. Namun, bagi kes kemalangan,
biasanya pihak polis akan mengarahkan pihak hospital membuat bedah siasat bagi
memastikan kemalangan yang berlaku bukan disebab pemegang polisi berada dalam
pengaruh alkohol atau ada unsur-unsur jenayah dan sebagainya.
7- Tempoh Tuntutan
Tempoh tuntutan bergantung kepada jenis tuntutan dan dokumen
yang diperlukan untuk membuat tuntutan. Berdasarkan pengalaman saya, sekiranya
semua dokumen tuntutan telah lengkap, biasanya dalam masa 3 atau 4 minggu akan
dapat cek daripada syarikat. Namun begitu, ia bergantung kepada kes-kes
tertentu. Sebagai contoh, tuntutan elaun hospital biasanya lebih cepat daripada
tuntutan disebabkan kematian, atau pampasan sakit kritikal.
*Anda boleh hubungi agent anda untuk mengetahui status
tuntutan yang telah dihantar.
No comments:
Post a Comment